01-05-06

Schilderij van Koekkoek geveild

'KOEKKOEK!' Christie’s veilt 'schilderij onder bed' voor wereldrecord: € 1,412,000Christie’s heeft op 26 april een herontdekt ijsgezicht van B. C. Koekkoek geveild voor een wereldveilingrecord van € 1,412,000. Het paneel werd daarmee het duurste schilderij dat ooit in Nederland werd afgehamerd. Niet eerder ook werd zo’n hoog bedrag betaald voor een werk van 'de prins der landschapschilders'. Sarah de Clercq, hoofd van de afdeling negentiende eeuwse kunst bij het Amsterdamse veilinghuis, trof het schilderij aan in een zelfgetimmerde doos onder een bed in Engeland. De Koekkoek verpulverde het Nederlandse record dat Christie's in mei 1998 vestigde door een schilderij van Jan Lievens af te slaan voor € 1,097,694.De Clercq: Een historische veiling. Fantastisch nieuws ook voor het echtpaar dat het schilderij zo lang zo goed bewaard heeft. Dit resultaat bewijst dat de romantiek sterker is dan ooit. En dat we in dit vak nog steeds verrast worden. In totaal bracht Christie's veiling van negentiende eeuwse schilderijen € 5,971,280 op. De toptien en een afbeelding van het recordsschilderij zijn bijgevoegd.Het verhaal achter het recordBegin december ontving De Clercq een e-mail met volgens de afzender een afbeelding van een schilderij van Barend Cornelis Koekkoek. Hoewel altijd voorzichtig - per dag krijgt het veilinghuis nogal wat Monets, Manets en Van Goghs ' uit zijn Engelse periode' aangeboden - leek het onbekende (!) stuk van goede kwaliteit. Na een telefoongesprek - het paneel was sinds 1853 in de familie en was in 1868 nog één keer te zien geweest op een tentoonstelling in Leeds – boekte De Clercq het eerste vliegtuig. De volgende dag werd in een Engelse logeerkamer een grote zelfgemaakte houten doos onder het bed vandaan getrokken: 'It's right here madam'. Uit de lappen kwam een schitterend ijsgezicht waarop schaatsenrijders zwieren in de late middagzon op een rivier tussen een bos en een vestingstadje in. Het paneel van 66 x 81 cm. had nog zijn originele lijst en was in ideale conditie: vrijwel in nieuwstaat, maar mét genoeg vuil voor een werk van anderhalve eeuw oud. En belangrijker: het Hollandse tafereel had de kleuren, het detail en de compositie die je van 'de prins der landschapschilders' mag en moet verwachten. Tot slot was de ‘bodemvondst’ mooi gesigneerd en gedateerd op 1843, de periode waarin Koekkoek op het hoogtepunt van zijn carrière was.Bron: Christie's

15:31 Gepost door MDP Naus | Permalink | Commentaren (0) |  del.icio.us |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.